Evcil hayvanımın hastalığı hakkında nasıl daha fazla bilgi edinebilirim?
Evcil hayvanınıza bir hastalık teşhisi konduğunda, hastalık ve tedavileri hakkında daha fazla bilgi edinmek istemeniz doğaldır. Kedi hastalıkları ve köpek hastalıkları hakkında daha fazla bilgi edinin.
Evcil hayvanım fazla kilolu olup olmadığını nasıl anlarım?
Evcil hayvan nüfusunun %50’den fazlası aşırı kilolu olduğundan, evcil hayvanınızın kilosunu takip etmeniz önemlidir. Evcil hayvanınızın fazla kilolu olup olmadığını belirlemek için bakabileceğiniz birkaç işaret vardır. Bu uyarı işaretleri şunları içerir:
Kaburgalarının artık hissedilememesi
Bel kısmının belirgin şekilde kaybolması
Kalçalar ve kuyruk tabanı üzerindeki yağ birikmeleri
Sallanarak yürümek
Hareket etmekte zorlanmak
Nefes kesilmesi
Sinirli davranış
Doğru gelişim ve kilo, obezite ile ilişkili birçok hastalık ve rahatsızlığın yanı sıra büyümeye bağlı iskelet hastalığını önlemeye yardımcı olabileceğinden, evcil hayvanların kilolarının takip edilmesi önemlidir. Bu uyarı işaretlerinden herhangi birini fark ederseniz, veteriner hekiminiz evcil hayvanınızı sağlıklı ve fit tutmak için bazı değişiklikler önererek yardımcı olabilir.

Kedi, köpeğim mama ile besleniyor, ayrıca vitamin takviyesi de yapmalı mıyım?
Piyasada bulunan ticari mamaların özellikle Premium (birinci kalite) olanlarıyla beslenen kedi ve köpeklerde eğer herhangi bir mineral veya vitamin eksikliği belirtisi yoksa bunlara ek bir vitamin takviyesi genellikle gereksiz olmakla birlikte, kedi – köpeklerin durumlarına göre bazen zararlı da olabilir. Örneğin kalsiyum fosfor oranı belirli düzeyde olan mamaları yiyen kedi – köpeklere özellikle de gelişme döneminde ayrıca kalsiyum verilmesi, kalsiyum – fosfor oranını bozacak ve dolayısıyla raşitizmi daha ileri boyutlara taşıyabilecektir. Ancak Veteriner Hekim’in kararıyla bazı ek vitamin ve mineral maddeler verilebilir.

Kedi, köpek yavrularım oldu, ne zaman sütten kesmeliyim ?
Genellikle ticari nedenlerden dolayı insanlar tarafından erken dönemde ve aniden sütten kesmeler, kedi ve köpeklerde ileride yaşanacak önemli problemlere yol açar. Bunların başında anne sütünden yavruya geçecek immun kolostral antikorların yetersizliğine ve dolayısıyla enfeksiyöz hastalıklara karşı yavruların savunmasız durumda kalmasına yol açar. Bunun yanı sıra bazı kongenital (doğuştan) kusurların ortaya çıkmasına, alimenter bozukluklara neden olur. Ayrıca yavrularımızda sosyalleşme problemlerinin gelişmesine neden olur.
Bu nedenlerden dolayı kedi ve köpek yavrularının sütten kesilmesi aniden olmamalı; yavaş yavaş ve giderek artan şekilde esas maddesi süt olan gıdalar, azar azar kıyma parçaları, iyi pişmiş tahıllar yedirerek veya hazır mamalar vererek sütten kesilmeyi tedrici bir şekilde ve 3-6. Haftadan itibaren yapmak gerekir. Ayrıca bu dönemde mineral maddeler vermeyi de ihmal etmemeliyiz.
Şunu da unutmamak gerekir ki, erken sütten kesilmeler annede de başta meme hastalıkları olmak üzere bazı problemlere yol açar.
Bütün bu durumlara yol açmamak ve ileride oluşabilecek problemlerden sakınmak için Veteriner Hekiminiz ile petinizin gebe kalışından itibaren sıkı temas halinde bulunmanız, sağlıklı yavruların yetişmesinin ve annede problemler yaşanmamasının temelini oluşturacaktır.

Kedimi neyle beslemeliyim? Kedilere günde kaç öğün gıda verilmelidir?
Kediler; köpeklere oranla daha çok karnivor (etobur) özelliktedirler. Kediler; taurin, linoleik asit vb. aminoasit ve yağ asidi gereksinimlerini ancak hayvansal orijinli gıdalardan karşılayabilirler. Bu nedenle ev yemeği ile beslemede hayvansal kökenli gıda tüketimine dikkat edilmelidir. Sunumu kolay, besleyici ve kontrollü gıda tüketimi hazır mamalar verilerek daha kolay ve sağlıklı olur. Bu mamaların ne miktarda verileceği kedinin vücut ağırlığına göre hesaplanır. Kedinizin iskelet yapısına oranla kas ve yağ doku birikimi Veteriner Hekim’in kontrolü ile değerlendirilerek, verilecek mama miktarında azalma veya arttırma yapılmasına karar verilir. Günlük mama miktarı ambalajda belirtilen vücut ağırlığına karşılık gelen dozajda mama kabına konur. Başka bir kaba ise yeteri kadar temiz su konulur. Bu mama miktarı öğüne bağlı kalmadan serbest olarak kediniz tarafından tüketilir. Kedilerde öğün mefhumu yoktur.
Kedim çok tüy döküyor. Bunu azaltacak bir ilaç var mı? Kedi tüyü kist yapar mı?
Kedilerde tüy dökülmesi mevsim değişikliklerine bağlı olarak yılda bir veya iki kez oluşur. Vitamin eksikliği, mantar hastalığı, uyuz enfestasyonu, alerjik dermatitler gibi deri hastalıkları da lokal veya genel tüy dökülmelerine neden olabilir. Yeterli ve düzenli fırçalamamaya bağlı olarak da tüy dökülmeleri ve kıl örtüsünde topaklanmalar oluşabilir. Bakım ve beslenme hatalarının neden olduğu aşırı tüy dökülmeleri olabilir.